آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است
سرخط خبرها

چگونه یک پدر خوب باشیم؟ | سبک زندگی حضرت علی(ع) سنگ محک پدران نمونه است  

  • کد خبر: ۲۰۸۱۹۲
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰
چگونه یک پدر خوب باشیم؟ | سبک زندگی حضرت علی(ع) سنگ محک پدران نمونه است  
حضرت علی(ع) به عنوان پدر و همسری نمونه می‌تواند سنگ محک و میزانی مناسب برای پدرانی باشد که تلاش می‌کنند خود را به سیره امیرالمومنین نزدیک کنند.  

سید علیرضا واعظ موسوی، مشاور خانواده و سبک زندگی در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص جایگاه پدر در خانواده  گفت: ابتدا باید جایگاه والدین را بر اساس نگاه هویتی و زیربنایی بررسی کرد. این مسئله نگاه به یک نقش و هویت است که در همه جای دنیا یکسان است و یک امر فطری است نه مانند نگاه به یک شهر یا فلان کشور و موقعیت جغرافیایی.  

واعظ موسوی با تاکید بر این مطلب که هر چیزی یک سنگ محک و راه تشخیص اصولی دارد و ماهیت آن مهم است، اظهار کرد: وقتی دین را برنامه زندگی خود بدانیم و سبک زندگی را بر اساس آموزه‌های آن ایجاد کنیم و صرفا نگاه شرعی و احکامی به دین نداشته باشیم بلکه در حوزه های عبادی و اخلاقی و اجتماعی و ... نیز به آن توجه کنیم آن وقت خواهیم دید جایگاه پدر و مادر از نظر اسلام کامل و جامع و هدایتگر است.
 
واعظ موسوی بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) هم نبوت خود را در اکمال دین و مکارم اخلاق عنوان کردند به این معنا که برای ساخت انسان باید برنامه‌ای وجود داشته باشد که این برنامه دین است و باید درباره جایگاه پدر و خانواده نیز از منظر دین و نگاه دینی صحبت کنیم.  

وی به سه دیدگاه اصلی درباره پدر و مادر در اسلام اشاره کرد و افزود: نخستین نکته در اسلام این است که پدر جایگاه سیاست گذاری و رهبری دینی دارد و مادر کانون مهر است و مدیریت داخلی خانه را به عهده دارد.

واعظ موسوی تشریح کرد: پدر وقتی رهبر خانواده است باید بار سنگین مسائل را به دوش بکشد. یکی از مسائلی که امروزه در بسیاری از مشاوره ها می بینیم این است که برخی آقایان راحت طلب هستند و خانم مجبور است بار این مسئولیت را به تنهایی به دوش بکشد. البته صحبت ما درباره آقایان معتاد و لااابالی نیست بلکه این پدیده در میان مردان شاغل در حوزه های مختلف نیز دیده می‌شود؛ مثلا مرد در خرید خانه، تربیت فرزندان، ارتباطات خانوادگی و ... دخالتی نمی‌‌کند و ابتکار عمل در زندگی‌اش ندارد. در صورتیکه آقا در مسائل مختلف باید مسئولیت پذیر و کمک حال همسرش باشد.   

این مشاور خانواده نکته دوم را در ادامه مسئله نخست بیان کرد و افزود: نباید فراموش کنیم رهبری خانواده به معنای استبداد نیست بلکه به معنای رشد دهندگی و هدایتگری اعضای خانواده به ویژه همسر است که باید توامان با مهر باشد. در روایات داریم که "الکریم محبوب محاب" به این معنا که فرد کریم هم هیمنه دارد و هم محبوب است. یعنی در عین اینکه صاحب رای است محبوب هم هست.
 
مدیر موسسه فرهنگی ققنوس خاطرنشان کرد: در دین اسلام وقتی قرار است شخصیت سالمی را معرفی کنند از اصطلاح کریم استفاده می کنند و به اشخاص ناسالم و لاابالی لئین یعنی پست می‌گویند که درجه های مختلفی دارد. نکته سوم درباره پدر این است که او پیشرو و جلودار مسائل تربیتی است و ابتدا باید خود را مجهز به این امور کند و بعد از فرزندان و همسرش انتظار داشته باشد.

واعظ موسوی این مسئله را نیز یکی دیگر از مسائل پدران امروز دانست و با ذکر مثالی ادامه داد: مثلا فرض کنید من نمازم را نخوانم اهل کار نباشم یا سهل انگاری داشته باشم اما انتظار دارم پسرم یا دخترم خوب درس بخواند، اهل نماز باشد و تکالیف و وظایفش را به بهترین  شکل ممکن انجام دهد یا پدری که برخورد مناسبی با همسرش و مادر فرزندان ندارد نمی‌تواند انتظار داشته باشد پسر و دخترش ازدواج صحیح و شغل مناسبی داشته باشند.  از قدیم گفته‌اند یک سوزن به خودت بزن و یک جوال دوز به دیگری.  

مشاور خانواده تصریح کرد: وقتی پدر این سه محور را در زندگی خانوادگی خود داشته باشد آن وقت مادر خانواده هم از بودن در کنار چنین مردی حظ می‌برد و به داشتن چنین همسری و پدری در خانواده افتخار می‌کند و از او حمایت می کند که این ارتباط، بر فرزندان هم اثرگذار است. حال تصور کنید پدری که اهل رفیق بازی است و زمانی برای همراهی و بازی با بچه ها ندارند و وقتش را با دوستان و تلویزیون و .. به سر می کند جز خانواده و فرزندان، همسر چه نگرشی در ارتباط با او پیدا می‌کند.  

واعظ موسوی بعد از بیان این نکات کلیدی اشاره‌ای به شخصیت حضرت علی(ع) به عنوان یک الگوی دینی کرد و افزود: وقتی از جنبه خانوادگی به زندگی امیرالمومنین نگاه کنیم خواهیم دید این سه جنبه به صورت کامل در امام وجود دارد. در جای جای تاریخ اسلام می بینیم حضرت علی(ع) چه زیبا با همسر و فرزندانشان تعامل می کنند. مثلا در روایتی آمده است پیامبر(ص) به منزل حضرت می آیند و وارد می شوند و سلام می دهند. بعد می بینند داماد و دخترش در حال کار هستند. پیامبر(ص) خطاب به هر دو می‌گویند کدامتان خسته ترید؟ امام علی(ع) قبل از اینکه حضرت زهرا(س) پاسخی بدهند  می گویند فاطمه خسته تر است که این جمله خود نشان دهنده محبت حضرت به همسر است. 

این مشاور خانواده گفت: دین برای ما آموزه‌های بسیاری دارد. قول و فعل و تقریر امام برای ما در حوزه های مختلف حجت است و چه خوب است آن را ترویج کنیم. آن وقت پدران سنگ محک و میزانی برای رفتار و اخلاق خود دارند و سبک زندگی اسلامی را در دستور کار قرار دهیم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->